Skip to main content

Update: AP erkent dat temperatuur opmeten mag, als de gegevens maar niet worden geregistreerd!

15 mei 2020

Update: AP erkent dat temperatuur opmeten mag, als de gegevens maar niet worden geregistreerd!

Bekend is dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) de privacywetgeving streng uitlegt. Tot voor kort was het standpunt van de AP dat het opmeten van temperatuur van werknemers en bijvoorbeeld bezoekers, zoals vrachtwagenchauffeurs die lading komen lossen, niet is toegestaan. Vorige week hebben wij nog bericht over dit standpunt van de AP. De AP kondigde daarbij aan streng te zullen optreden.

Nu steeds meer werknemers zich weer richting kantoortuinen en fabriekshallen begeven, komt de vraag meer op welke veiligheidsmaatregelen getroffen kunnen worden. Het (te) strikte standpunt van de AP heeft tot verschillende vragen en opmerkingen van werkgevers geleid. Want wat nu als er wel temperatuur wordt opgemeten, maar die gegevens niet worden bewaard? Is er dan wel sprake van verwerking? En zo nee, dan is de AVG toch niet van toepassing?

Het is bekend dat verschillende werkgevers, waaronder fabrieken, een toegangsbeleid hebben opgezet waar temperaturen onderdeel van uitmaakt. Er is dan bijvoorbeeld een warmtecamera geplaatst bij de ingang waarbij de temperatuur van de werknemer of bezoeker wordt gemeten. Werknemers met koorts wordt verzocht zich ziek te melden, degenen met een normale temperatuur kunnen doorlopen. Gegevens worden daarbij niet geregistreerd.

De AP heeft nu een aanvullende tekst op zijn website geplaatst waarin is aangegeven dat als de informatie alleen wordt afgelezen, dat niet onder de (reikwijdte van de) AVG valt. Kortom; de AVG is dan in het geheel niet van toepassing. Met deze aanvulling is voor bedrijven duidelijker geworden wat wel en wat niet kan, en kan er een toegangsprocedure worden ingericht zonder dat men bang hoeft te zijn dat boetes worden opgelegd.

Overigens heeft de AP nog wel aantal richtlijnen meegegeven. Gemeten temperatuur koppelen aan een actie, zoals een lampje dat rood of groen wordt, of een sluis die open- of dichtgaat, is volgens de AP onrechtmatig als collega’s dat ook kunnen zien. Daar zal dus over nagedacht moeten worden. Mocht u twijfels hebben over hoe een dergelijke toegangsprocedure moet worden ingericht, neem dan even contact met ons op.

Leon Toonen

Advocaat bij WVO Advocaten

Gepubliceerd op LinkedIn, 15 mei 2020

Nieuws & Kennis

AlgemeenWorkshops en opleidingen
4 juni 2026

Cursus: Grip op WGA ERD: dé praktijkcursus voor HR-adviseurs en arboprofessionals

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVEGrip op WGA ERD: dé praktijkcursus voor HR-adviseurs en arboprofessionals Ben jij werkzaam als arboprofessional of HR-adviseur en heb jij…
AlgemeenArbeidsrechtNatascha SchenkRechtspraak
22 juni 2026

In het tweede spoor 18 keer gesolliciteerd op passend werk, en toch een loonsanctie. Hoe kan dat?

JTNDaDMlMjBzdHlsZSUzRCUyMmNvbG9yJTNBJTIwJTIzMDA4YzliJTNCJTIyJTNFJTVCcG9zdF9wdWJsaXNoZWQlNUQlM0MlMkZoMyUzRQ==JTVCc2hvd3NjYXRzJTVESolliciteren in het tweede spoor. Dat blijft een fascinerend onderwerp. Dit keer de vraag: als 18x gesolliciteerd wordt op een…
AlgemeenArbeidsomstandigheden & VerzuimArbeidsrechtDilemma VrijdagRechtspraakSamantha KranenburgToonaangevend in Arbeid en VerzuimZiekte en verzuim
19 juni 2026

Dilemma vrijdag: contactmomentjes tijdens een periode van rust. Mag je dat vragen?

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVE Dilemma vrijdag 😎 Je werknemer meldt zich ziek. De bedrijfsarts adviseert rust, maar ook een werkoverdracht en regelmatig contact.…