Skip to main content

Te lang wachten met klagen?!

18 november 2020

Een overeenkomst moet deugdelijk worden nagekomen. Als je producten of diensten levert, dan mogen deze niet gebrekkig zijn. Is een product of dienst toch gebrekkig, dan kan de koper of afnemer actie ondernemen. Bijvoorbeeld: nakoming vorderen, schadevergoeding eisen of de overeenkomst ontbinden. Wat als de koper of afnemer een lange tijd niets van zich laat horen en pas laat over een gebrek klaagt? Kan dan nog steeds met succes actie worden ondernomen?

In de wet is geregeld dat er tijdig (binnen ‘bekwame tijd’) over een gebrek moet worden geklaagd. Deze klaagtermijn gaat lopen zodra iemand het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken. Wordt hiermee te lang gewacht, dan kan er niet meer met succes actie worden ondernomen. Een verkoper of dienstverlener wordt hierdoor beschermd tegen te late en daardoor moeilijk te betwisten klachten. Het is afhankelijk van de omstandigheden van het geval of iemand tijdig heeft geklaagd.

Onlangs heeft de rechtbank Limburg (ECLI:NL:RBLIM:2020:8069) hierover een uitspraak gedaan. Kort gezegd, ging het om een reparatie van een motorblok, die gebrekkig zou zijn uitgevoerd. Er werd vervolgens schadevergoeding gevorderd. Er zat echter één jaar tussen de uitgevoerde reparaties en de eerste keer dat er werd geklaagd. De rechter vond deze periode te lang. Ook kon niet goed worden uitgelegd waarom over het gebrek niet eerder kon worden geklaagd. De schadevergoeding werd daarom afgewezen.

Er moet dus tijdig worden geklaagd.

Gepubliceerd op LinkedIn: 18 november 2020

 

Nieuws & Kennis

AlgemeenWorkshops en opleidingen
8 april 2025

2025: 20-jarig jubileum WVO Advocaten

JTNDaDMlMjBzdHlsZSUzRCUyMmNvbG9yJTNBJTIwJTIzMDA4YzliJTNCJTIyJTNFJTVCcG9zdF9wdWJsaXNoZWQlNUQlM0MlMkZoMyUzRQ==JTVCc2hvd3NjYXRzJTVEOp donderdag 8 mei 2025 vindt ons jaarlijkse event plaats. En dit jaar is het een feestelijke editie, want we…
AlgemeenArbeidsrechtDilemma VrijdagRechtspraakSamantha KranenburgToonaangevend in Arbeid en Verzuim
16 mei 2025

Dilemma Vrijdag 😎

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVE𝐄𝐞𝐧 𝐰𝐞𝐫𝐤𝐧𝐞𝐦𝐞𝐫 𝐰𝐞𝐢𝐠𝐞𝐫𝐭 𝐝𝐞 𝐛𝐞𝐝𝐫𝐢𝐣𝐟𝐬𝐚𝐫𝐭𝐬 𝐭𝐞 𝐛𝐞𝐳𝐨𝐞𝐤𝐞𝐧 é𝐧 𝐰𝐞𝐫𝐤𝐭 𝐧𝐢𝐞𝐭 𝐦𝐞𝐞 𝐚𝐚𝐧 𝐦𝐞𝐝𝐢𝐚𝐭𝐢𝐨𝐧. 𝐊𝐢𝐞𝐬 𝐣𝐞 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐞𝐞𝐧 𝐥𝐨𝐨𝐧𝐬𝐭𝐨𝐩 𝐨𝐟 𝐥𝐨𝐨𝐧𝐨𝐩𝐬𝐜𝐡𝐨𝐫𝐭𝐢𝐧𝐠?…
AlgemeenAnnemarie BusseArbeidsrechtNatascha SchenkPascal WillemsSamantha KranenburgSociale zekerheidToonaangevend in Arbeid en VerzuimZiekte en verzuim
14 mei 2025

Law Talk “Live” 116a: Arbeidsrecht en arbeidsongeschiktheid door de jaren heen. Wat is er veranderd? (1/3)

JTNDaDMlMjBzdHlsZSUzRCUyMmNvbG9yJTNBJTIwJTIzMDA4YzliJTNCJTIyJTNFJTVCcG9zdF9wdWJsaXNoZWQlNUQlM0MlMkZoMyUzRQ==JTVCc2hvd3NjYXRzJTVELaw Talk Live (Jubileum event 8 mei 2025) : de geschiedenis van het arbeidsrecht Op donderdag 8 mei 2025 vierden…