Skip to main content

Te laat geklaagd, is recht verspeeld

17 januari 2025

Hoe lang kan een werkneemster wachten voordat zij klaagt over te weinig loon? In een recente uitspraak van de rechtbank Limburg werd duidelijk dat een loonvordering kan stranden als een werknemer te laat aan de bel trekt.

Werkneemster in kwestie was sinds 2021 in dienst met een arbeidsomvang van 35 uur per week. Nadat zij zich in juni 2023 ziekmeldde, ontstond een discussie over de werkhervatting en uren. Op 12 juni 2023 ondertekende werkneemster een brief waarin zij afzag van een aantal uren per week. Vanaf juli 2023 werd haar loon dan ook op basis van minder uren per week uitbetaald.

In december 2023 trok werkneemster aan de bel. Zij stelde zich op het standpunt nooit ingestemd te hebben met een verlaging van haar uren en eiste hierom achterstallig loon voor de uren die zij minder had ontvangen sinds juli van dat jaar.

Werkgever verweerde zich met een beroep op artikel 6:89 BW oftewel de klachtplicht.

In artikel 6:89 BW is bepaald dat een schuldeiser, bijvoorbeeld een werknemer, geen beroep meer kan doen op een gebrek in de prestatie als hij niet binnen een bekwame tijd klaagt nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken. Deze bepaling is breed toepasbaar, ook in het arbeidsrecht. Het niet volledig uitbetalen van loon wordt namelijk gezien als een gebrekkige prestatie en valt daarom onder de klachtplicht.

De rechter oordeelde dat werkneemster te laat had geklaagd. De werkgever had loonstroken verstrekt waarop de verlaging duidelijk zichtbaar was. Van werkneemster had verwacht mogen worden dat zij deze tijdig had gecontroleerd en, indien zij het niet eens was, tijdig bezwaar had gemaakt. Door dit niet te doen, voldeed zij niet aan de klachtplicht zoals vastgelegd in artikel 6:89 BW. De loonvordering van werkneemster werd hierom afgewezen.

Deze zaak onderstreept voor werkgevers het belang van duidelijkheid in arbeidsrechtelijke kwesties. Door de urenverlaging goed vast te leggen, de werknemer daarvoor te laten tekenen en tijdig correcte loonstroken te verstrekken, begon de klachtplicht voor de werknemer te lopen. Het recht voor de werknemer om te klagen over een gebrekkige prestatie blijft vervolgens dus niet onbeperkt bestaan. Artikel 6:89 BW is juist bedoeld om duidelijkheid te bieden. De werkgever kan daardoor niet eindeloos geconfronteerd worden met klachten en de werknemer zal tijdig moeten handelen.

Gepubliceerd op LinkedIn, 17 januari 2025

Nieuws & Kennis

AlgemeenWorkshops en opleidingen
24 juli 2025

ZW ERD voor bedrijfsartsen en arbeidsdeskundigen: do’s and don’ts

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVEBen jij arbeidsdeskundige of (bedrijfs)arts en werk je met Ziektewetdossiers voor een werkgever die eigenrisicodrager is (ERD-ZW)? Dan weet je…
AlgemeenArbeidsrechtNatascha SchenkToonaangevend in Arbeid en VerzuimZiekte en verzuim
15 september 2025

Wat ZW-eigenrisicodragers moeten weten over ziekmeldingen met terugwerkende kracht

JTNDaDMlMjBzdHlsZSUzRCUyMmNvbG9yJTNBJTIwJTIzMDA4YzliJTNCJTIyJTNFJTVCcG9zdF9wdWJsaXNoZWQlNUQlM0MlMkZoMyUzRQ==JTVCc2hvd3NjYXRzJTVEEen ziekmelding met terugwerkende kracht. Het is zeker voor ZW eigenrisicodragers vaak een doorn in het oog. Maar hoe zit…
AlgemeenArbeidsrechtDilemma VrijdagRechtspraakSamantha Kranenburg
12 september 2025

𝐃𝐢𝐥𝐞𝐦𝐦𝐚 𝐯𝐫𝐢𝐣𝐝𝐚𝐠 😎: 𝐖𝐚𝐧𝐧𝐞𝐞𝐫 𝐢𝐬 𝐢𝐞𝐦𝐚𝐧𝐝 𝐞𝐜𝐡𝐭 𝐯𝐫𝐢𝐣𝐰𝐢𝐥𝐥𝐢𝐠𝐞𝐫 𝐞𝐧 𝐰𝐚𝐧𝐧𝐞𝐞𝐫 𝐢𝐬 𝐞𝐫 𝐭𝐨𝐜𝐡 𝐬𝐩𝐫𝐚𝐤𝐞 𝐯𝐚𝐧 𝐞𝐞𝐧 𝐚𝐫𝐛𝐞𝐢𝐝𝐬𝐨𝐯𝐞𝐫𝐞𝐞𝐧𝐤𝐨𝐦𝐬𝐭 𝐦𝐞𝐭 𝐚𝐥𝐥𝐞 𝐛𝐢𝐣𝐛𝐞𝐡𝐨𝐫𝐞𝐧𝐝𝐞 𝐫𝐞𝐜𝐡𝐭𝐞𝐧, 𝐳𝐨𝐚𝐥𝐬 𝐥𝐨𝐨𝐧 𝐞𝐧 𝐨𝐧𝐭𝐬𝐥𝐚𝐠𝐛𝐞𝐬𝐜𝐡𝐞𝐫𝐦𝐢𝐧𝐠?

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVE𝐉𝐮𝐫𝐢𝐝𝐢𝐬𝐜𝐡 𝐤𝐚𝐝𝐞𝐫 Het verschil tussen een vrijwilliger en een werknemer zit in drie wettelijke criteria (art. 7:610 BW): er moet…