Skip to main content

Dilemma vrijdag: Moet je bij een aflopend contract tijdens ziekte ook aanzeggen?

Een werknemer met een tijdelijk contract is ziek, zit in het tweede spoor en geeft aan dat haar toekomst niet meer bij jouw organisatie ligt. Ze gaat elders re-integreren en neemt afscheid van collega’s. Per e-mail reageer je nog dat de verzekeringen per einde dienstverband stoppen. Glashelder zou je zeggen. Maanden later claimt de werknemer alsnog de aanzegvergoeding. Moet je die echt betalen?

Wat zegt de wet?
Bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd moet de werkgever uiterlijk één maand voor het einde van het contract schriftelijk laten weten of de arbeidsovereenkomst wel of niet wordt voortgezet (artikel 7:668 BW). Die aanzegplicht is bedoeld om werknemers tijdig duidelijkheid te geven over hun positie. Ook als een werknemer ziek is, in een tweede-spoortraject zit of zelf zegt niet verder te willen, blijft die verplichting bestaan. De aanzegging moet bovendien een duidelijke en bewuste mededeling van de werkgever zijn gericht op het einde van de arbeidsovereenkomst. Een impliciete mededeling is niet voldoende.

De uitspraak
Een huisarts met een tijdelijk contract re-integreerde tijdens ziekte bij een andere praktijk en gaf aan niet terug te willen keren. De werkgever ging ervan uit dat verlenging daarmee van de baan was en deed geen aparte aanzegging.

De kantonrechter oordeelde dat de werknemer haar arbeidsovereenkomst niet zelf had opgezegd. Daarvoor is een duidelijke en ondubbelzinnige verklaring nodig, en die ontbrak. Ook de e-mail waarin de werkgever bevestigde dat het dienstverband per 1 september zou eindigen, gold niet als aanzegging. Die mail was onderdeel van de re-integratie en niet bedoeld om tijdig duidelijkheid te geven over het al dan niet verlengen van het contract. Omdat geen geldige aanzegging was gedaan, moest de werkgever de volledige aanzegvergoeding van één maandsalaris betalen.

Tips voor werkgevers 💡
Ga nooit uit van impliciete duidelijkheid. Zolang een werknemer niet rechtsgeldig opzegt, blijft de aanzegplicht gelden. Zorg daarom altijd dat je uiterlijk één maand voor het einde van een tijdelijk contract schriftelijk en expliciet vastlegt of je wel of niet verlengt. Dat voorkomt een dure verrassing achteraf.

https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBGEL:2025:11613

Gepubliceerd op LinkedIn, 30 januari 2026

Nieuws & Kennis

AlgemeenWorkshops en opleidingen
4 juni 2026

Cursus: Grip op WGA ERD: dé praktijkcursus voor HR-adviseurs en arboprofessionals

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVEGrip op WGA ERD: dé praktijkcursus voor HR-adviseurs en arboprofessionals Ben jij werkzaam als arboprofessional of HR-adviseur en heb jij…
AlgemeenArbeidsomstandigheden & VerzuimArbeidsrechtDilemma VrijdagRechtspraakSamantha KranenburgToonaangevend in Arbeid en VerzuimZiekte en verzuim
12 juni 2026

Dilemma vrijdag: hoe positief moet een positieve referentie zijn?

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVE Dilemma vrijdag 😎 𝐈𝐧 𝐞𝐞𝐧 𝐯𝐚𝐬𝐭𝐬𝐭𝐞𝐥𝐥𝐢𝐧𝐠𝐬𝐨𝐯𝐞𝐫𝐞𝐞𝐧𝐤𝐨𝐦𝐬𝐭 𝐛𝐞𝐥𝐨𝐨𝐟 𝐣𝐞 "𝐝𝐞𝐬𝐠𝐞𝐯𝐫𝐚𝐚𝐠𝐝 𝐩𝐨𝐬𝐢𝐭𝐢𝐞𝐯𝐞 𝐫𝐞𝐟𝐞𝐫𝐞𝐧𝐭𝐢𝐞𝐬" 𝐭𝐞 𝐠𝐞𝐯𝐞𝐧. 𝐌𝐚𝐚𝐧𝐝𝐞𝐧 𝐥𝐚𝐭𝐞𝐫 𝐛𝐞𝐥𝐭 𝐞𝐞𝐧 𝐧𝐢𝐞𝐮𝐰𝐞 𝐰𝐞𝐫𝐤𝐠𝐞𝐯𝐞𝐫…
AlgemeenArbeidsomstandigheden & VerzuimArbeidsrechtMaud van den BergRechtspraak
11 juni 2026

Een extern onderzoeksrapport over grensoverschrijdend gedrag: moet je dat delen met de werknemer?

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVEIn een eerdere blog bespraken we hoe je als werkgever bewijs kunt verzamelen wanneer een werknemer het geheimhoudingsbeding schendt. Via…

Hier een grote kop over

twee regels verdeelt