Skip to main content

Te lang wachten met klagen?!

18 november 2020

Een overeenkomst moet deugdelijk worden nagekomen. Als je producten of diensten levert, dan mogen deze niet gebrekkig zijn. Is een product of dienst toch gebrekkig, dan kan de koper of afnemer actie ondernemen. Bijvoorbeeld: nakoming vorderen, schadevergoeding eisen of de overeenkomst ontbinden. Wat als de koper of afnemer een lange tijd niets van zich laat horen en pas laat over een gebrek klaagt? Kan dan nog steeds met succes actie worden ondernomen?

In de wet is geregeld dat er tijdig (binnen ‘bekwame tijd’) over een gebrek moet worden geklaagd. Deze klaagtermijn gaat lopen zodra iemand het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken. Wordt hiermee te lang gewacht, dan kan er niet meer met succes actie worden ondernomen. Een verkoper of dienstverlener wordt hierdoor beschermd tegen te late en daardoor moeilijk te betwisten klachten. Het is afhankelijk van de omstandigheden van het geval of iemand tijdig heeft geklaagd.

Onlangs heeft de rechtbank Limburg (ECLI:NL:RBLIM:2020:8069) hierover een uitspraak gedaan. Kort gezegd, ging het om een reparatie van een motorblok, die gebrekkig zou zijn uitgevoerd. Er werd vervolgens schadevergoeding gevorderd. Er zat echter één jaar tussen de uitgevoerde reparaties en de eerste keer dat er werd geklaagd. De rechter vond deze periode te lang. Ook kon niet goed worden uitgelegd waarom over het gebrek niet eerder kon worden geklaagd. De schadevergoeding werd daarom afgewezen.

Er moet dus tijdig worden geklaagd.

Gepubliceerd op LinkedIn: 18 november 2020

 

Nieuws & Kennis

AlgemeenWorkshops en opleidingen
8 april 2025

2025: 20-jarig jubileum WVO Advocaten

JTNDaDMlMjBzdHlsZSUzRCUyMmNvbG9yJTNBJTIwJTIzMDA4YzliJTNCJTIyJTNFJTVCcG9zdF9wdWJsaXNoZWQlNUQlM0MlMkZoMyUzRQ==JTVCc2hvd3NjYXRzJTVEOp donderdag 8 mei 2025 vindt ons jaarlijkse event plaats. En dit jaar is het een feestelijke editie, want we…
AlgemeenArbeidsrechtRechtspraakSamantha KranenburgToonaangevend in Arbeid en Verzuim
2 mei 2025

Dilemma Vrijdag 😎

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVE𝐇𝐞𝐞𝐟𝐭 𝐞𝐞𝐧 𝐳𝐢𝐞𝐤𝐞 𝐰𝐞𝐫𝐤𝐧𝐞𝐦𝐞𝐫 𝐫𝐞𝐜𝐡𝐭 𝐨𝐩 𝐞𝐞𝐧 𝐨𝐯𝐞𝐫𝐞𝐞𝐧𝐠𝐞𝐤𝐨𝐦𝐞𝐧 𝐤𝐰𝐚𝐫𝐭𝐚𝐚𝐥𝐛𝐨𝐧𝐮𝐬? 𝐄𝐧 𝐡𝐨𝐞 𝐡𝐨𝐨𝐠 𝐦𝐨𝐞𝐭 𝐝𝐢𝐞 𝐛𝐨𝐧𝐮𝐬 𝐝𝐚𝐧 𝐳𝐢𝐣𝐧? 𝐃𝐞 𝐜𝐚𝐬𝐮𝐬 Een…
AlgemeenArbeidsomstandigheden & VerzuimVera Voogt-PrijnZiekte en verzuim
1 mei 2025

Vervoersprobleem bij re-integratie, wie lost dit op?

JTNDaDMlMjBzdHlsZSUzRCUyMmNvbG9yJTNBJTIwJTIzMDA4YzliJTNCJTIyJTNFJTVCcG9zdF9wdWJsaXNoZWQlNUQlM0MlMkZoMyUzRQ==JTVCc2hvd3NjYXRzJTVEEén van je beste werknemers is ziek. Dat is natuurlijk vervelend voor de werknemer maar er komt ook veel op…