Skip to main content

Update over werken als zelfstandige

16 november 2020

Minister Koolmees heeft vandaag de Tweede Kamer geïnformeerd over de voorgang op het gebied van ‘werken als zelfstandige’.

Pilot webmodule
Het onderscheid tussen de kwalificatie als zelfstandige en werknemer is van belang voor werkgevers/opdrachtgevers, werkenden en de overheid. Zo bepaalt dit onderscheid of sprake is van een inhoudingsplicht voor de loonheffingen en een verzekeringsplicht voor de werknemersverzekeringen. Daarnaast is het civielrechtelijke onderscheid tussen de arbeidsovereenkomst en andere typen overeenkomsten op basis waarvan arbeid wordt verricht, van belang voor de rechten en bescherming van de zelfstandige of werknemer en voor de daarmee gepaard gaande risico’s en kosten van degene die het werk aanbiedt (opdrachtgever of werkgever).

Het kabinet ontwikkelt momenteel een webmodule, waarmee opdrachtgevers duidelijkheid en waar mogelijk zekerheid krijgen over de kwalificatie van de arbeidsrelatie voor de loonheffingen. Hoewel het kabinet voornemens was om dit najaar te starten met een pilot, zal de pilot naar verwachting op 11 januari 2021 van start gaan en in ieder geval zes maanden duren. Na deze zes maanden zal de pilot worden geëvalueerd (in de zomer van 2021) en kan besluitvorming over een eventuele introductie van de webmodule plaatsvinden, aldus Minister Koolmees. Gedurende de pilotfase hebben de uitkomsten van de webmodule geen juridische status. Opdrachtgevers kunnen in de pilotfase derhalve geen zekerheid ontlenen aan de uitkomst van de webmodule.

Handhaving
Voor wat betreft de handhaving heeft Minister Koolmees aangegeven dat het kabinet na afloop van de pilot webmodule beslist op welk moment de handhaving (gefaseerd) wordt opgestart, “op z’n vroegst is dat 1 oktober 2021”. Dat betekent dat op z’n vroegst vanaf oktober 2021 gehandhaafd zal worden op schijnconstructies.

Overigens betekent dit niet dat de Belastingdienst en de Inspectie SZW helemaal geen toezicht houden (zoals bedrijfsbezoeken afleggen, voorlichting geven, boekenonderzoeken doen). De Belastingdienst kan echter op dit moment alleen handhaven (correcties aanbrengen en/of boetes opleggen) indien er sprake is van kwaadwillendheid of indien aanwijzingen niet binnen een redelijke termijn zijn opgevolgd. In de praktijk blijkt de kwaadwillendheid lastig te bewijzen, zodat kwaadwillendheid in de gevallen waarin onderzoek heeft plaatsgevonden nog niet is vastgesteld. Dit laatste blijkt uit een andere brief die Minister Koolmees vandaag aan de Tweede Kamer zond.

 

Gepubliceerd op LinkedIn: 16 november 2020

 

Nieuws & Kennis

AlgemeenWorkshops en opleidingen
22 mei 2025

Arbeid & Verzuim: 100 praktijksituaties en onmisbare tips

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVE𝐒𝐮𝐩𝐞𝐫𝐡𝐚𝐧𝐝𝐢𝐠𝐞 𝐩𝐫𝐚𝐤𝐭𝐢𝐬𝐜𝐡𝐞 𝐨𝐧𝐦𝐢𝐬𝐛𝐚𝐫𝐞 𝐭𝐢𝐩𝐬 𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐚𝐫𝐛𝐞𝐢𝐝𝐬𝐫𝐞𝐜𝐡𝐭 𝐨𝐟 𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐬𝐨𝐜𝐢𝐚𝐚𝐥 𝐳𝐞𝐤𝐞𝐫𝐡𝐞𝐢𝐝𝐬𝐫𝐞𝐜𝐡𝐭? Wij hebben onze tips die elke vrijdag (dilemma vrijdag van…
AlgemeenArbeidsrechtDilemma VrijdagRechtspraakSamantha KranenburgToonaangevend in Arbeid en Verzuim
20 juni 2025

𝐃𝐢𝐥𝐞𝐦𝐦𝐚 𝐯𝐫𝐢𝐣𝐝𝐚𝐠 😎: Mag je loon stop zetten bij situatieve arbeidsongeschiktheid?

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVE𝐉𝐞 𝐩𝐥𝐚𝐚𝐭𝐬𝐭 𝐞𝐞𝐧 𝐰𝐞𝐫𝐤𝐧𝐞𝐦𝐞𝐫 𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐧𝐚𝐚𝐫 𝐞𝐞𝐧 𝐚𝐧𝐝𝐞𝐫𝐞 𝐥𝐨𝐜𝐚𝐭𝐢𝐞 𝐰𝐞𝐠𝐞𝐧𝐬 𝐞𝐫𝐧𝐬𝐭𝐢𝐠 𝐯𝐞𝐫𝐬𝐭𝐨𝐨𝐫𝐝𝐞 𝐰𝐞𝐫𝐤𝐫𝐞𝐥𝐚𝐭𝐢𝐞𝐬. 𝐃𝐞 𝐰𝐞𝐫𝐤𝐧𝐞𝐦𝐞𝐫 𝐰𝐞𝐢𝐠𝐞𝐫𝐭 𝐭𝐞 𝐯𝐞𝐫𝐬𝐜𝐡𝐢𝐣𝐧𝐞𝐧, 𝐦𝐞𝐥𝐝𝐭 𝐳𝐢𝐜𝐡…
AlgemeenArbeidsrechtNatascha SchenkZiekte en verzuim
19 juni 2025

Re-integratiekosten en hoe het UWV kan bijspringen

JTNDaDMlMjBzdHlsZSUzRCUyMmNvbG9yJTNBJTIwJTIzMDA4YzliJTNCJTIyJTNFJTVCcG9zdF9wdWJsaXNoZWQlNUQlM0MlMkZoMyUzRQ==JTVCc2hvd3NjYXRzJTVEAls werkgever weet je: het re-integratietraject van een zieke werknemer kost geld. Denk bijvoorbeeld aan de arbodienst, de arbeidsdeskundige, het…