Skip to main content

Te lang wachten met klagen?!

18 november 2020

Een overeenkomst moet deugdelijk worden nagekomen. Als je producten of diensten levert, dan mogen deze niet gebrekkig zijn. Is een product of dienst toch gebrekkig, dan kan de koper of afnemer actie ondernemen. Bijvoorbeeld: nakoming vorderen, schadevergoeding eisen of de overeenkomst ontbinden. Wat als de koper of afnemer een lange tijd niets van zich laat horen en pas laat over een gebrek klaagt? Kan dan nog steeds met succes actie worden ondernomen?

In de wet is geregeld dat er tijdig (binnen ‘bekwame tijd’) over een gebrek moet worden geklaagd. Deze klaagtermijn gaat lopen zodra iemand het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken. Wordt hiermee te lang gewacht, dan kan er niet meer met succes actie worden ondernomen. Een verkoper of dienstverlener wordt hierdoor beschermd tegen te late en daardoor moeilijk te betwisten klachten. Het is afhankelijk van de omstandigheden van het geval of iemand tijdig heeft geklaagd.

Onlangs heeft de rechtbank Limburg (ECLI:NL:RBLIM:2020:8069) hierover een uitspraak gedaan. Kort gezegd, ging het om een reparatie van een motorblok, die gebrekkig zou zijn uitgevoerd. Er werd vervolgens schadevergoeding gevorderd. Er zat echter één jaar tussen de uitgevoerde reparaties en de eerste keer dat er werd geklaagd. De rechter vond deze periode te lang. Ook kon niet goed worden uitgelegd waarom over het gebrek niet eerder kon worden geklaagd. De schadevergoeding werd daarom afgewezen.

Er moet dus tijdig worden geklaagd.

Gepubliceerd op LinkedIn: 18 november 2020

 

Nieuws & Kennis

AlgemeenWorkshops en opleidingen
4 december 2025

Cursus ZW ERD voor bedrijfsartsen en arbeidsdeskundigen: do’s and don’ts (17 maart 2026)

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVEBen jij arbeidsdeskundige of (bedrijfs)arts en werk je met Ziektewetdossiers voor een werkgever die eigenrisicodrager is (ERD-ZW)? Dan weet je…
AlgemeenArbeidsrechtDilemma VrijdagRechtspraakSamantha Kranenburg
5 december 2025

Dilemma vrijdag: voldoen Sint en Piet wel aan de Arbowet?

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVEVrijdagdilemma Sinterklaas en zijn Pieten hebben de drukste maand van het jaar, maar als je er met een arbo-oog naar…
AlgemeenAnnemarie BusseArbeidsrechtNatascha SchenkPascal WillemsUitgelichtZiekte en verzuim
4 december 2025

Law Talk 127: Wat mag een bedrijfsarts terugkoppelen bij een agressieve werknemer?

JTNDaDMlMjBzdHlsZSUzRCUyMmNvbG9yJTNBJTIwJTIzMDA4YzliJTNCJTIyJTNFJTVCcG9zdF9wdWJsaXNoZWQlNUQlM0MlMkZoMyUzRQ==JTVCc2hvd3NjYXRzJTVEIn deze aflevering van Law Talk geven mr. Pascal Willems, mr. Natascha Schenk en mr. Annemarie Busse antwoord op de…