Skip to main content

Te laat geklaagd, is recht verspeeld

17 januari 2025

Hoe lang kan een werkneemster wachten voordat zij klaagt over te weinig loon? In een recente uitspraak van de rechtbank Limburg werd duidelijk dat een loonvordering kan stranden als een werknemer te laat aan de bel trekt.

Werkneemster in kwestie was sinds 2021 in dienst met een arbeidsomvang van 35 uur per week. Nadat zij zich in juni 2023 ziekmeldde, ontstond een discussie over de werkhervatting en uren. Op 12 juni 2023 ondertekende werkneemster een brief waarin zij afzag van een aantal uren per week. Vanaf juli 2023 werd haar loon dan ook op basis van minder uren per week uitbetaald.

In december 2023 trok werkneemster aan de bel. Zij stelde zich op het standpunt nooit ingestemd te hebben met een verlaging van haar uren en eiste hierom achterstallig loon voor de uren die zij minder had ontvangen sinds juli van dat jaar.

Werkgever verweerde zich met een beroep op artikel 6:89 BW oftewel de klachtplicht.

In artikel 6:89 BW is bepaald dat een schuldeiser, bijvoorbeeld een werknemer, geen beroep meer kan doen op een gebrek in de prestatie als hij niet binnen een bekwame tijd klaagt nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken. Deze bepaling is breed toepasbaar, ook in het arbeidsrecht. Het niet volledig uitbetalen van loon wordt namelijk gezien als een gebrekkige prestatie en valt daarom onder de klachtplicht.

De rechter oordeelde dat werkneemster te laat had geklaagd. De werkgever had loonstroken verstrekt waarop de verlaging duidelijk zichtbaar was. Van werkneemster had verwacht mogen worden dat zij deze tijdig had gecontroleerd en, indien zij het niet eens was, tijdig bezwaar had gemaakt. Door dit niet te doen, voldeed zij niet aan de klachtplicht zoals vastgelegd in artikel 6:89 BW. De loonvordering van werkneemster werd hierom afgewezen.

Deze zaak onderstreept voor werkgevers het belang van duidelijkheid in arbeidsrechtelijke kwesties. Door de urenverlaging goed vast te leggen, de werknemer daarvoor te laten tekenen en tijdig correcte loonstroken te verstrekken, begon de klachtplicht voor de werknemer te lopen. Het recht voor de werknemer om te klagen over een gebrekkige prestatie blijft vervolgens dus niet onbeperkt bestaan. Artikel 6:89 BW is juist bedoeld om duidelijkheid te bieden. De werkgever kan daardoor niet eindeloos geconfronteerd worden met klachten en de werknemer zal tijdig moeten handelen.

Gepubliceerd op LinkedIn, 17 januari 2025

Nieuws & Kennis

AlgemeenWorkshops en opleidingen
28 augustus 2024

Event 8 mei 2025: 20-jarig jubileum WVO Advocaten!

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVEHoud deze website s.v.p. in de gaten voor nadere informatie.
AlgemeenArbeidsrechtNatascha SchenkSociale zekerheid
10 februari 2025

De hoogte van je WIA-uitkering wordt gebaseerd op het loon dat je verdiende voordat je ziek werd. Maar wat nu als je tijdens je ziekte meer verdiende dan daarvoor?

JTNDaDMlMjBzdHlsZSUzRCUyMmNvbG9yJTNBJTIwJTIzMDA4YzliJTNCJTIyJTNFJTVCcG9zdF9wdWJsaXNoZWQlNUQlM0MlMkZoMyUzRQ==JTVCc2hvd3NjYXRzJTVE De hoogte van je WIA-uitkering wordt gebaseerd op het loon dat je verdiende voordat je ziek werd. Maar wat…
AlgemeenArbeidsrechtSamantha Kranenburg
7 februari 2025

𝐃𝐢𝐥𝐞𝐦𝐦𝐚 𝐕𝐫𝐢𝐣𝐝𝐚𝐠 😎

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVE𝐀𝐚𝐧 𝐝𝐞 𝐰𝐞𝐫𝐤𝐧𝐞𝐦𝐞𝐫 𝐰𝐨𝐫𝐝𝐭 𝐞𝐞𝐧 𝐥𝐞𝐚𝐬𝐞𝐚𝐮𝐭𝐨 𝐭𝐞𝐫 𝐛𝐞𝐬𝐜𝐡𝐢𝐤𝐤𝐢𝐧𝐠 𝐠𝐞𝐬𝐭𝐞𝐥𝐝. 𝐃𝐞 𝐰𝐞𝐫𝐤𝐧𝐞𝐦𝐞𝐫 𝐠𝐚𝐚𝐭 𝐯𝐞𝐫𝐯𝐨𝐥𝐠𝐞𝐧𝐬 𝐚𝐤𝐤𝐨𝐨𝐫𝐝 𝐦𝐞𝐭 𝐞𝐞𝐧 𝐥𝐞𝐚𝐬𝐞𝐨𝐯𝐞𝐫𝐞𝐞𝐧𝐤𝐨𝐦𝐬𝐭 𝐰𝐚𝐚𝐫𝐢𝐧 𝐢𝐬 𝐨𝐩𝐠𝐞𝐧𝐨𝐦𝐞𝐧…