Skip to main content

Te laat geklaagd, is recht verspeeld

17 januari 2025

Hoe lang kan een werkneemster wachten voordat zij klaagt over te weinig loon? In een recente uitspraak van de rechtbank Limburg werd duidelijk dat een loonvordering kan stranden als een werknemer te laat aan de bel trekt.

Werkneemster in kwestie was sinds 2021 in dienst met een arbeidsomvang van 35 uur per week. Nadat zij zich in juni 2023 ziekmeldde, ontstond een discussie over de werkhervatting en uren. Op 12 juni 2023 ondertekende werkneemster een brief waarin zij afzag van een aantal uren per week. Vanaf juli 2023 werd haar loon dan ook op basis van minder uren per week uitbetaald.

In december 2023 trok werkneemster aan de bel. Zij stelde zich op het standpunt nooit ingestemd te hebben met een verlaging van haar uren en eiste hierom achterstallig loon voor de uren die zij minder had ontvangen sinds juli van dat jaar.

Werkgever verweerde zich met een beroep op artikel 6:89 BW oftewel de klachtplicht.

In artikel 6:89 BW is bepaald dat een schuldeiser, bijvoorbeeld een werknemer, geen beroep meer kan doen op een gebrek in de prestatie als hij niet binnen een bekwame tijd klaagt nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken. Deze bepaling is breed toepasbaar, ook in het arbeidsrecht. Het niet volledig uitbetalen van loon wordt namelijk gezien als een gebrekkige prestatie en valt daarom onder de klachtplicht.

De rechter oordeelde dat werkneemster te laat had geklaagd. De werkgever had loonstroken verstrekt waarop de verlaging duidelijk zichtbaar was. Van werkneemster had verwacht mogen worden dat zij deze tijdig had gecontroleerd en, indien zij het niet eens was, tijdig bezwaar had gemaakt. Door dit niet te doen, voldeed zij niet aan de klachtplicht zoals vastgelegd in artikel 6:89 BW. De loonvordering van werkneemster werd hierom afgewezen.

Deze zaak onderstreept voor werkgevers het belang van duidelijkheid in arbeidsrechtelijke kwesties. Door de urenverlaging goed vast te leggen, de werknemer daarvoor te laten tekenen en tijdig correcte loonstroken te verstrekken, begon de klachtplicht voor de werknemer te lopen. Het recht voor de werknemer om te klagen over een gebrekkige prestatie blijft vervolgens dus niet onbeperkt bestaan. Artikel 6:89 BW is juist bedoeld om duidelijkheid te bieden. De werkgever kan daardoor niet eindeloos geconfronteerd worden met klachten en de werknemer zal tijdig moeten handelen.

Gepubliceerd op LinkedIn, 17 januari 2025

Nieuws & Kennis

AlgemeenWorkshops en opleidingen
22 mei 2025

Arbeid & Verzuim: 100 praktijksituaties en onmisbare tips

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVE𝐒𝐮𝐩𝐞𝐫𝐡𝐚𝐧𝐝𝐢𝐠𝐞 𝐩𝐫𝐚𝐤𝐭𝐢𝐬𝐜𝐡𝐞 𝐨𝐧𝐦𝐢𝐬𝐛𝐚𝐫𝐞 𝐭𝐢𝐩𝐬 𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐚𝐫𝐛𝐞𝐢𝐝𝐬𝐫𝐞𝐜𝐡𝐭 𝐨𝐟 𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐬𝐨𝐜𝐢𝐚𝐚𝐥 𝐳𝐞𝐤𝐞𝐫𝐡𝐞𝐢𝐝𝐬𝐫𝐞𝐜𝐡𝐭? Wij hebben onze tips die elke vrijdag (dilemma vrijdag van…
AlgemeenArbeidsrechtDilemma VrijdagRechtspraakSamantha Kranenburg
11 juli 2025

Dilemma Vrijdag 😎: Ontslag om bedrijfseconomische redenen en herplaatsingsplicht

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVE𝐉𝐞 𝐛𝐢𝐞𝐝𝐭 𝐞𝐞𝐧 𝐜𝐨𝐧𝐭𝐫𝐚𝐜𝐭 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐨𝐧𝐛𝐞𝐩𝐚𝐚𝐥𝐝𝐞 𝐭𝐢𝐣𝐝 𝐚𝐚𝐧. 𝐀𝐜𝐡𝐭 𝐦𝐚𝐚𝐧𝐝𝐞𝐧 𝐥𝐚𝐭𝐞𝐫 𝐰𝐢𝐥 𝐣𝐞 𝐫𝐞𝐨𝐫𝐠𝐚𝐧𝐢𝐬𝐞𝐫𝐞𝐧. 𝐃𝐞 𝐟𝐮𝐧𝐜𝐭𝐢𝐞 𝐯𝐞𝐫𝐯𝐚𝐥𝐭. 𝐔𝐖𝐕-𝐯𝐞𝐫𝐠𝐮𝐧𝐧𝐢𝐧𝐠 𝐠𝐞𝐫𝐞𝐠𝐞𝐥𝐝, 𝐨𝐧𝐭𝐬𝐥𝐚𝐠𝐛𝐫𝐢𝐞𝐟…
AlgemeenAnnemarie BusseArbeidsrechtNatascha SchenkZiekte en verzuim
9 juli 2025

Law Talk 121 : Vergeet de post niet tijdens de vakantie!

JTNDaDMlMjBzdHlsZSUzRCUyMmNvbG9yJTNBJTIwJTIzMDA4YzliJTNCJTIyJTNFJTVCcG9zdF9wdWJsaXNoZWQlNUQlM0MlMkZoMyUzRQ==JTVCc2hvd3NjYXRzJTVEDe zomerperiode is voor veel organisaties een moment van rust. Maar ook tijdens de vakantie draaien juridische termijnen en verplichtingen…