NOW gepubliceerd: antwoorden maar ook weer nieuwe vragen
1 april 2020
Gisteren heeft de regering de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Behoud van Werkgelegenheid (NOW) naar de Tweede kamer gestuurd. Heel veel werkgevers zaten met smart te wachten op deze regeling die in de plaats treedt van de Regeling Werktijdverkorting. Het doel van de NOW is om werkgevers, in tijden van acute en zware terugval van omzet, door middel van een subsidie te ondersteunen om zo veel mogelijk werkgelegenheid te behouden. Volgens minister Koolmees zou de NOW een eenvoudige en heldere regeling moeten worden. Maar de vraag is of dat wel het geval isโฆ.
Omzet
De NOW ondersteunt werkgevers die geconfronteerd worden met een omzetdaling van 20% over een aaneengesloten periode van 3 maanden. Deze omzetdaling wordt gerelateerd aan 25% (3 maanden) omzet over 2019, de zogenaamde referentieomzet. Voor het begrip omzet wordt verwezen naar artikel 2:377 lid 6 van het Burgerlijk Wetboek. Tot zover is het wel duidelijk. Maar stel nu eens dat je als ondernemer, samen met een aantal andere ondernemers, een grote opdracht hebt aangenomen waarbij een ondernemer als penvoerder/hoofdopdrachtgever wordt aangemerkt en de andere ondernemers hun deel bij jou in rekening brengen? Dit kan betekenen dat er, puur berekend aan de hand van gefactureerde omzet, sprake is van een veel hogere omzet dan de referentieomzet terwijl er in werkelijkheid geen sprake is van een echte omzetstijging.
Subsidie en bestuursrecht
Het bovenstaande voorbeeld is er slechts eentje van de problemen waar werkgevers in de praktijk tegenaan zullen lopen. De beslissing of een onderneming gebruik gaat maken van de NOW en voor welke periode, zal dus van veel factoren afhangen. Daarbij moet bedacht worden dat de NOW uitgaat van een subsidie, iets waar heel veel werkgevers niet of nauwelijks mee te maken hebben. Subsidies vallen onder het bestuursrecht en hebben voor een deel een eigen juridisch kader, waaronder beslistermijnen. Vanuit de NOW wordt er eerst een voorschot betaald waarna de definitieve besluitvorming over de toekenning van de subsidie later volgt. Wij verwachten dan ook nog wel de nodige (bestuursrechtelijke) procedures.
Multidisciplinair
Werkgevers die overwegen om gebruik te maken van de NOW-subsidie doen er dus verstandig aan om zich goed te informeren over de diverse mogelijkheden en scenarioโs waar ze mee te maken (kunnen) krijgen. Vanuit WVO Advocaten werken wij nauw samen met een multidisciplinair team waarin onder andere ook financieel- en fiscale experts zitten. Zo kunnen wij ondernemingen vanuit de verschillende expertises snel helpen. Denk aan arbeidsrechtelijke-, ondernemingsrechtelijke-, bestuursrechtelijke, financiรซle- en fiscale vragen.
Heeft u vragen over de NOW en de mogelijkheden en gevolgen voor uw organisatie? Neem contact met ons op via 055-5066650 of info@wvo-advocaten.nl
Gepubliceerd op LinkedIn, 1 april 2020