Skip to main content

Let op: wettelijke betalingstermijn voor bedrijven aangepast!

1 september 2022

De wettelijke betalingstermijn van een zakelijke factuur is 30 dagen. Dit geldt als geen andere afspraken tussen partijen zijn gemaakt. In de meeste gevallen is echter wel een termijn afgesproken. Je kan een kortere betalingstermijn afspreken, zoals bijvoorbeeld 14 dagen, maar langer kan ook. Dat laatste is niet meer in alle gevallen toegestaan. Sinds afgelopen juli is namelijk de wet aangepast die de betalingstermijnen regelt.

Sinds 1 juli 2017 konden grote ondernemingen die een handelsovereenkomst sluiten met kleine of middelgrote ondernemingen een maximale betalingstermijn van 60 dagen afspreken. Vanaf 1 juli jl. is deze termijn gehalveerd en kunnen grote ondernemingen die een overeenkomst sluiten met kleine of middelgrote ondernemingen nog maximaal een betalingstermijn van 30 dagen afspreken. Het doel van deze wetswijziging is om onredelijk lange betalingstermijnen tegen te gaan.

Wordt er toch nog een langere betalingstermijn in de overeenkomst of algemene voorwaarden genoemd? Dan is deze afspraak nietig. In dat geval geldt automatisch de hiervoor genoemde uiterste betalingstermijn van 30 dagen. En kan wettelijke handelsrente worden gevorderd over de termijn die de 30 dagen overschrijdt. Deze rente is 8,00%.

Wat moet je nu doen?

  • Deel klanten in op grootte. Klanten die vallen onder grote bedrijven moeten facturen nu binnen 30 dagen betalen. Van een groot bedrijf in de zin van deze wet is sprake als aan (ten minste) twee van de volgende drie voorwaarden is voldaan: een balanstotaal van meer dan € 20 miljoen, een netto-omzet van meer dan € 40 miljoen, een gemiddeld aantal werknemers van 250 of meer. Is sprake van een groot bedrijf? Dan moet de factuur dus binnen 30 dagen worden betaald, tenzij de contractspartij ook een groot bedrijf is, dan kan nog steeds een langere termijn worden afgesproken.
  • Pas de algemene voorwaarden en contracten aan en/of vraag om aangepaste inkoopvoorwaarden. In de gevallen waarin een groot bedrijf de debiteur is en de contractspartij géén groot bedrijf is, mag nooit een langere betalingstermijn dan 30 dagen zijn opgenomen. Dit betekent dat in alle algemene voorwaarden of inkoopvoorwaarden bepalingen gewijzigd of toegevoegd moeten worden. Vervolgens is het belangrijk om de aangepaste voorwaarden op een juiste manier met de klant te communiceren om ervoor te zorgen dat deze correct op de handelsrelatie van toepassing zijn verklaard.

Voor bestaande handelsrelaties geldt nog een overgangstermijn tot 1 juli volgend jaar. Voor nieuwe contracten gaat de wetswijziging per direct in. Vragen? Neem gerust contact met ons op!

Gepubliceerd op LinkedIn, 1 september 2022

Nieuws & Kennis

AlgemeenWorkshops en opleidingen
11 oktober 2022

LUSTRUM – WVO EVENT 2024!

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVEHoud deze pagina in de gaten, nadere informatie volgt.
AlgemeenArbeidsrechtSamantha Kranenburg
3 mei 2024

Dilemma Vrijdag 😎

JTNDaDMlMjBzdHlsZSUzRCUyMmNvbG9yJTNBJTIwJTIzMDA4YzliJTNCJTIyJTNFJTVCcG9zdF9wdWJsaXNoZWQlNUQlM0MlMkZoMyUzRQ==JTVCc2hvd3NjYXRzJTVE𝐒𝐭𝐞𝐥 𝐣𝐞 𝐡𝐞𝐛𝐭 𝐞𝐞𝐧 𝐰𝐞𝐫𝐤𝐧𝐞𝐦𝐞𝐫 𝐢𝐧 𝐝𝐢𝐞𝐧𝐬𝐭 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐟𝐮𝐧𝐜𝐭𝐢𝐞 𝐀 𝐞𝐧 𝐣𝐞 𝐛𝐢𝐞𝐝𝐭 𝐡𝐞𝐦 𝐞𝐞𝐧 𝐧𝐢𝐞𝐮𝐰𝐞 𝐭𝐢𝐣𝐝𝐞𝐥𝐢𝐣𝐤𝐞 𝐚𝐫𝐛𝐞𝐢𝐝𝐬𝐨𝐯𝐞𝐫𝐞𝐞𝐧𝐤𝐨𝐦𝐬𝐭 𝐚𝐚𝐧 𝐯𝐨𝐨𝐫…
AlgemeenArbeidsrechtVera Voogt-Prijn
2 mei 2024

Inschakelen politie door werkgever tijdens re-integratie ernstig verwijtbaar?

JTNDaDMlMjBzdHlsZSUzRCUyMmNvbG9yJTNBJTIwJTIzMDA4YzliJTNCJTIyJTNFJTVCcG9zdF9wdWJsaXNoZWQlNUQlM0MlMkZoMyUzRQ==JTVCc2hvd3NjYXRzJTVEEen zieke werknemer kan elke ondernemer overkomen. De focus ligt dan op herstel en re-integratie en daarvoor wil je je…